Algemene voorwaarden


Definities

1. Schattig en Hip : Schattig en Hip, gevestigd te Oss onder KvK nr. 83694188.
2. Klant: degene met wie Schattig en Hip een overeenkomst is aangegaan.
3. Partijen: Schattig en Hip en klant samen.
4. Consument: een klant die tevens een individu is en die als privépersoon handelt.

 

Toepasselijkheid algemene voorwaarden

1. Deze voorwaarden zijn van toepassing op alle offertes, aanbiedingen, werkzaamheden, bestellingen, overeenkomsten
en leveringen van diensten of producten door of namens Schattig en Hip .
2. Partijen kunnen alleen afwijken van deze voorwaarden als zij dat uitdrukkelijk en schriftelijk zijn overeengekomen.
3. Partijen sluiten de toepasselijkheid van aanvullende en/of afwijkende algemene voorwaarden van de klant of van
derden uitdrukkelijk uit.


Prijzen

1. Alle prijzen die Schattig en Hip hanteert zijn in euro’s, zijn inclusief btw en exclusief eventuele overige kosten zoals
administratiekosten, heffingen en reis-, verzend- of transportkosten, tenzij uitdrukkelijk anders vermeld of anders
overeengekomen.
2. Alle prijzen die Schattig en Hip hanteert voor zijn producten of diensten, op zijn website of die anderszins kenbaar
zijn gemaakt, kan Schattig en Hip te allen tijde wijzigen.
3. Verhogingen van de kostprijzen van producten of onderdelen daarvan, die Schattig en Hip niet kon voorzien ten tijde
van het doen van de aanbieding c.q. het tot stand komen van de overeenkomst, kunnen aanleiding geven tot
prijsverhogingen.
4. De consument heeft het recht om een overeenkomst te ontbinden als gevolg van een prijsverhoging zoals bedoeld in
lid 3, tenzij de verhoging het gevolg is van een wettelijke regeling.

Monsters en modellen


Indien de klant een monster of model van een product heeft ontvangen, dan kan hij daaraan geen andere rechten
ontlenen dan dat het een aanduiding is van de aard van het product, tenzij partijen uitdrukkelijk hebben afgesproken
dat de te leveren producten met het monster of model overeenstemmen.


Gevolgen niet tijdig betalen


1. Betaalt de klant niet binnen de overeengekomen termijn, dan is Schattig en Hip gerechtigd de wettelijke rente van
2% per maand voor niet-handelstransacties in rekening te brengen vanaf de dag dat de klant in verzuim is, waarbij
een gedeelte van een maand voor een hele maand wordt gerekend.
2. Wanneer de klant in verzuim is, is hij bovendien buitengerechtelijke incassokosten en eventuele schadevergoeding
verschuldigd aan Schattig en Hip .
3. De incassokosten worden berekend aan de hand van het Besluit vergoeding voor buitengerechtelijke incassokosten.
4. Wanneer de klant niet tijdig betaalt, mag Schattig en Hip zijn verplichtingen opschorten totdat de klant aan zijn
betalingsverplichting heeft voldaan.
5. In geval van liquidatie, faillissement, beslag of surseance van betaling aan de zijde van de klant, zijn de vorderingen
van Schattig en Hip op de klant onmiddellijk opeisbaar.
6. Weigert de klant zijn medewerking aan de uitvoering van de overeenkomst door Schattig en Hip , dan is hij nog
steeds verplicht de afgesproken prijs aan Schattig en Hip te betalen.


Recht van reclame

1. Zodra de klant in verzuim is, is Schattig en Hip gerechtigd het recht van reclame in te roepen ten aanzien van de
onbetaalde aan de klant geleverde producten.
2. Schattig en Hip roept het recht van reclame in door middel van een schriftelijke of elektronische mededeling.

3. Zodra de klant op de hoogte is gesteld van het ingeroepen recht van reclame, dient de klant de producten waar dit
recht betrekking op heeft, onmiddellijk te retourneren aan Schattig en Hip , tenzij partijen hierover andere afspraken
maken.
4. De kosten voor het terughalen of -brengen van de producten komen voor rekening van de klant

 

Herroepingsrecht

1. Een consument kan een online aankoop gedurende een bedenktijd van 14 dagen zonder opgave van reden ontbinden
op voorwaarde dat:

  • het product niet is gebruikt 
  • het geen product is dat speciaal voor de consument op maat is gemaakt of aangepast
  • het geen product is dat niet kan worden teruggestuurd om hygiënische redenen (ondergoed, badkleding, enz.)
  • het geen (opdracht tot) spoedreparatie betreft
  • de consument niet heeft afgezien van zijn herroepingsrecht

2. De bedenktijd van 14 dagen zoals in lid 1 genoemd, vangt aan:

  • op de dag nadat de consument het laatste product of onderdeel heeft ontvangen van 1 bestelling
  • zodra de consument het eerste product bij een abonnement heeft ontvangen
  • zodra de consument een dienst voor het eerst heeft afgenomen
  • zodra de consument bevestigd heeft dat hij digitale inhoud via internet gaat afnemen

3. De consument kan zijn beroep op het herroepingsrecht kenbaar maken via info@schattigenhip.nl, indien gewenst met
behulp van het herroepingsformulier dat via de website van Schattig en Hip , www.schattigenhip.nl, kan worden
gedownload.
4. De consument is verplicht om het product binnen 14 dagen na het kenbaar maken van zijn herroepingsrecht te
retourneren aan Schattig en Hip , bij gebreke waarvan zijn herroepingsrecht komt te vervallen.

 

Vergoeding van bezorgkosten

  1. Indien de consument tijdig van zijn herroepingsrecht gebruik heeft gemaakt en als gevolg daarvan tijdig de volledige
    bestelling aan Schattig en Hip heeft geretourneerd, dan zal Schattig en Hip eventuele door de consument betaalde
    verzendkosten binnen 14 dagen na ontvangst van de tijdig en volledig geretourneerde bestelling aan de consument
    terugbetalen
  2. De kosten voor bezorgen komen slechts voor rekening van Schattig en Hip voor zover de volledige bestelling wordt
    geretourneerd.


Vergoeding retourkosten
Indien de consument een beroep doet op zijn herroepingsrecht en de volledige bestelling tijdig retourneert, dan
komen de kosten voor het retourneren van de volledige bestelling voor rekening van de consument.

 

Opschortingsrecht

Tenzij de klant een consument is, doet de klant afstand van het recht om de nakoming van enige uit deze
overeenkomst voortvloeiende verbintenis op te schorten.


Retentierecht

  1. Schattig en Hip kan een beroep doen op zijn retentierecht en in dat geval producten van de klant onder zich houden,
    totdat de klant alle nog openstaande rekeningen ten aanzien van Schattig en Hip heeft voldaan, tenzij de klant voor
    die kosten voldoende zekerheid heeft gesteld.
  2. De retentierecht geldt eveneens op grond van eerdere overeenkomsten waaruit de klant nog betalingen verschuldigd
    is aan Schattig en Hip .

Schattig en Hip is nooit aansprakelijk voor eventuele schade die de klant mogelijkerwijs lijdt als gevolg van het
gebruikmaken van zijn retentierecht.

 

Verrekening

Tenzij de klant een consument is, doet de klant afstand van zijn recht om een schuld aan Schattig en Hip te
verrekenen met een vordering op Schattig en Hip .


Eigendomsvoorbehoud

  1. Schattig en Hip blijft eigenaar van alle geleverde producten totdat de klant volledig heeft voldaan aan al zijn
    betalingsverplichtingen ten aanzien van Schattig en Hip op grond van wat voor met Schattig en Hip gesloten
    overeenkomst dan ook, met inbegrip van vorderingen inzake het tekortschieten in de nakoming.
  2. Tot die tijd kan Schattig en Hip zich beroepen op zijn eigendomsvoorbehoud en de zaken terugnemen.
  3. Voordat het eigendom is overgegaan op de klant, mag de klant de producten niet verpanden, verkopen, vervreemden of anderszins bezwaren. 

Indien Schattig en Hip een beroep doet op zijn eigendomsvoorbehoud, geldt de overeenkomst als ontbonden en heeft
Schattig en Hip het recht om schadevergoeding, gederfde winst en rente te vorderen.

 

Levering

  1. Levering vindt plaats zolang de voorraad strekt.
  2. Levering vindt plaats bij Schattig en Hip , tenzij partijen anders zijn overeengekomen.
  3. Levering van online bestelde producten vindt plaats op het door de klant aangegeven adres.
  4. Indien de overeengekomen bedragen niet of niet op tijd worden voldaan, heeft Schattig en Hip het recht om zijn
    verplichtingen op te schorten totdat het overeengekomen deel alsnog is voldaan.
  5. Bij te late betaling is er sprake van schuldeisersverzuim, met als gevolg dat de klant een verlate levering niet aan
    Schattig en Hip kan tegenwerpen. 

 

Levertijd

  1. De door Schattig en Hip opgegeven levertijden zijn indicatief en geven de klant bij overschrijding daarvan geen
    recht op ontbinding of schadevergoeding, tenzij partijen uitdrukkelijk en schriftelijk anders zijn overeengekomen.
  2. De levertijd vangt aan op het moment dat de klant het (elektronische) bestelproces volledig heeft afgerond en daarvan
    een (elektronische bevestiging) heeft gekregen van Schattig en Hip .
  3. Overschrijding van de opgegeven levertijd geeft de klant geen recht op schadevergoeding en evenmin het recht om
    de overeenkomst te ontbinden, tenzij Schattig en Hip niet binnen 14 dagen na daartoe schriftelijk te zijn aangemaand
    kan leveren of partijen hierover iets anders hebben afgesproken.

 

Feitelijke levering

De klant dient ervoor zorg te dragen dat de feitelijke levering van de door hem bestelde producten tijdig kan
plaatsvinden.


Transportkosten

Transportkosten zijn voor rekening van de klant, tenzij partijen hierover iets anders hebben afgesproken.

 

Verpakking en verzending

  1. Indien de verpakking van een geleverd product geopend of beschadigd is, dan dient de klant, alvorens het product in
    ontvangst te nemen, hiervan door de expediteur c.q. bezorger een aantekening op te laten maken, bij gebreke waarvan
    Schattig en Hip niet aansprakelijk kan worden gehouden voor eventuele schade.
  2. Indien de klant zelf voor transport van een product zorgdraagt, dient hij eventuele zichtbare beschadigingen aan
    producten of de verpakking voorafgaand aan het vervoer te melden aan Schattig en Hip , bij gebreke waarvan
    Schattig en Hip niet aansprakelijk kan worden gehouden voor eventuele schade.

 

Bewaring

  1. Indien de klant bestelde producten pas later afneemt dan de overeengekomen leveringsdatum, is het risico van een
    eventueel kwaliteitsverlies geheel voor de klant.
  2. Eventuele extra kosten als gevolg van voortijdige dan wel verlate afname van producten komen geheel voor rekening
    van de klant.

 

Garantie

  1. De garantie met betrekking tot producten is uitsluitend van toepassing op defecten, veroorzaakt door ondeugdelijk(e)
    fabricage, constructie of materiaal.
  2. De garantie geldt niet in het geval van normale slijtage en van schade ontstaan als gevolg van ongevallen,
    aangebrachte wijzigingen aan het product, nalatigheid of ondeskundig gebruik door de klant, alsmede wanneer de
    oorzaak van het defect niet duidelijk kan worden vastgesteld.
  3. Het risico van verlies, beschadiging of diefstal van de producten die het voorwerp zijn van een overeenkomst tussen
    partijen, gaat over op de klant op het moment waarop deze juridisch en/of feitelijk worden geleverd, althans in de
    macht van de klant komen of van een derde die het product ten behoeve van de klant in ontvangst neemt.

 

Vrijwaring

De klant vrijwaart Schattig en Hip tegen alle aanspraken van derden die verband houden met de door Schattig en
Hip geleverde producten en/of diensten.

 

Klachten

  1. De klant dient een door Schattig en Hip geleverd product of verleende dienst zo spoedig mogelijk te onderzoeken op
    eventuele tekortkomingen.
  2. Beantwoordt een geleverd product of verleende dienst niet aan hetgeen de klant redelijkerwijs van de overeenkomst
    mocht verwachten, dan dient de klant Schattig en Hip daarvan zo spoedig mogelijk, doch in ieder geval binnen 1
    maand na constatering van de tekortkomingen, op de hoogte te stellen.
  3. Consumenten dienen Schattig en Hip uiterlijk binnen 2 maanden na constatering van de tekortkomingen hiervan op
    de hoogte te stellen.
  4. De klant geeft daarbij een zo gedetailleerd mogelijke omschrijving van de tekort-koming, zodat Schattig en Hip in
    staat is hierop adequaat te reageren.
  5. De klant dient aan te tonen dat de klacht betrekking heeft op een overeenkomst tussen partijen.
  6. Indien een klacht betrekking heeft op lopende werkzaamheden, kan dit er in ieder geval niet toe leiden dat Schattig
    en Hip gehouden kan worden om andere werkzaamheden te verrichten dan zijn overeengekomen.

Ingebrekestelling

  1. De klant dient ingebrekestellingen schriftelijk kenbaar te maken aan Schattig en Hip .
  2. Het is de verantwoordelijkheid van de klant dat een ingebrekestelling Schattig en Hip ook daadwerkelijk (tijdig)
    bereikt.

 

Hoofdelijke aansprakelijkheid klant

Als Schattig en Hip een overeenkomst aangaat met meerdere klanten, is ieder van hen hoofdelijk aansprakelijk voor
de volledige bedragen die zij op grond van die overeenkomst aan Schattig en Hip verschuldigd zijn.

 

Aansprakelijkheid Schattig en Hip

  1. Schattig en Hip is uitsluitend aansprakelijk voor enige schade die de klant lijdt indien en voor zover die schade is
    veroorzaakt door opzet of bewuste roekeloosheid.
  2. Indien Schattig en Hip aansprakelijk is voor enige schade, is het slechts aansprakelijk voor directe schade die
    voortvloeit uit of verband houdt met de uitvoering van een overeenkomst.
  3. Schattig en Hip is nooit aansprakelijk voor indirecte schade, zoals gevolgschade, gederfde winst, gemiste
    besparingen of schade aan derden.
  4. Indien Schattig en Hip aansprakelijk is, is deze aansprakelijkheid beperkt tot het bedrag dat door een gesloten
    (beroeps)aansprakelijkheidsverzekering wordt uitbetaald en bij gebreke van (volledige) uitkering door een
    verzekeringsmaatschappij van het schadebedrag is de aansprakelijkheid beperkt tot het (gedeelte van het)
    factuurbedrag waarop de aansprakelijkheid betrekking heeft.
  5. Alle afbeeldingen, foto’s, kleuren, tekeningen, omschrijvingen op de website of in een catalogus zijn slechts
    indicatief en gelden slechts bij benadering en kunnen geen aanleiding zijn tot schadevergoeding en/of (gedeeltelijke)
    ontbinding van de overeenkomst en/of opschorting van enige verplichting.

 

Vervaltermijn

Elk recht van de klant op schadevergoeding van Schattig en Hip vervalt in elk geval 12 maanden na de gebeurtenis
waaruit de aansprakelijkheid direct of indirect voortvloeit. Hiermee wordt niet uitgesloten het bepaalde in artikel 6:89
van het Burgerlijk Wetboek.

 

Recht op ontbinding

  1. De klant heeft het recht de overeenkomst te ontbinden wanneer Schattig en Hip toerekenbaar tekortschiet in de
    nakoming van zijn verplichtingen, tenzij deze tekortkoming, gezien haar bijzondere aard of geringe betekenis, de
    ontbinding niet rechtvaardigt.
  2. Is de nakoming van de verplichtingen door Schattig en Hip niet blijvend of tijdelijk onmogelijk, dan kan ontbinding
    pas plaatsvinden nadat Schattig en Hip in verzuim is.
  3. Schattig en Hip heeft het recht de overeenkomst met de klant te ontbinden, indien de klant zijn verplichtingen uit de
    overeenkomst niet volledig of niet tijdig nakomt, dan wel indien Schattig en Hip kennis heeft genomen van
    omstandigheden die hem goede grond geven om te vrezen dat de klant zijn verplichtingen niet behoorlijk zal kunnen
    nakomen.

 

Overmacht

  1. In aanvulling op het bepaalde in artikel 6:75 Burgerlijk Wetboek geldt dat een tekortkoming van Schattig en Hip in
    de nakoming van enige verplichting ten aanzien van de klant niet aan Schattig en Hip kan worden toegerekend in
    een van de wil van Schattig en Hip onafhankelijke situatie, waardoor de nakoming van zijn verplichtingen ten
    aanzien van de klant geheel of gedeeltelijk wordt verhinderd of waardoor de nakoming van zijn verplichtingen in
    redelijk-heid niet van Schattig en Hip kan worden verlangd.
  2. Tot de in lid 1 genoemde overmachtsituatie worden ook - doch niet uitsluitend - gerekend: noodtoestand (zoals
    burgeroorlog, opstand, rellen, natuurrampen, etc.); wanprestaties en overmacht van toeleveranciers, bezorgers of
    andere derden; onverwachte stroom-, elektriciteits- internet-, computer- en telecomstoringen; computer-virussen,
    stakingen, overheidsmaatregelen, onvoorziene vervoersproblemen, slechte weersomstandigheden en
    werkonderbrekingen.
  3. Indien zich een overmachtsituatie voordoet waardoor Schattig en Hip 1 of meer verplichtingen naar de klant niet kan
    nakomen, dan worden die verplichtingen opgeschort totdat Schattig en Hip er weer aan kan voldoen.
  4. Vanaf het moment dat een overmachtsituatie ten minste 30 kalenderdagen heeft geduurd, mogen beide partijen de
    overeenkomst schriftelijk geheel of gedeeltelijk ontbinden.
  5. Schattig en Hip is in een overmachtsituatie geen enkele (schade)vergoeding verschuldigd, ook niet als het als gevolg
    van de overmachttoestand enig voordeel geniet.

 

Wijziging van de overeenkomst

Indien na het afsluiten van de overeenkomst voor de uitvoering ervan het nodig blijkt om de inhoud ervan te wijzigen
of aan te vullen, passen partijen tijdig en in onderling overleg de overeenkomst dienovereenkomstig aan.

 

Wijziging algemene voorwaarden

  1. Schattig en Hip is gerechtigd deze algemene voorwaarden te wijzigen of aan te vullen.
  2. Wijzigingen van ondergeschikt belang kunnen te allen tijde worden doorgevoerd.
  3. Grote inhoudelijke wijzigingen zal Schattig en Hip zoveel mogelijk vooraf met de klant bespreken.
  4. Consumenten zijn gerechtigd bij een wezenlijke wijziging van de algemene voorwaarden de overeenkomst op te
    zeggen.

Overgang van rechten

  1. Rechten van de klant uit een overeenkomst tussen partijen kunnen niet aan derden worden overgedragen zonder de
    voorafgaande schriftelijke instemming van Schattig en Hip . 
  2. Deze bepaling geldt als een beding met goederenrechtelijke werking zoals bedoeld in artikel 3:83, tweede lid,
    Burgerlijk Wetboek.

 

Gevolgen nietigheid of vernietigbaarheid

  1. Wanneer één of meerdere bepalingen van deze algemene voorwaarden nietig of vernietigbaar blijken, dan tast dit de
    overige bepalingen van deze voorwaarden niet aan.
  2. Een bepaling die nietig of vernietigbaar is, wordt in dat geval vervangen door een bepaling die het dichtst in de buurt
    komt van wat Schattig en Hip bij het opstellen van de voorwaarden op dat punt voor ogen had.

 

Toepasselijk recht en bevoegde rechter

  1. Op iedere overeenkomst tussen partijen is uitsluitend het Nederlands recht van toepassing. 
  2. De Nederlandse rechter in het arrondissement waar Schattig en Hip is gevestigd / praktijk houdt / kantoor houdt is
    exclusief bevoegd om kennis te nemen van eventuele geschillen tussen partijen, tenzij de wet dwingend anders
    voorschrijft.